خواستگاری یك طرفه
نويسنده:محمدرضا احمدی
منبع:مجله پرسمان
اولا می‏خواهم از مشاور مجله‏تان آقای محمدرضا احمدی تشكركنم كه خیلی دلسوزانه و صادقانه جواب می‏دهند . یك سؤال دارم:
آیا این یك بی‏عدالتی نیست پسرها وقتی كسی را دوست دارند می‏توانند بروند جلو و بهش بگویند . حتی ممكن است جواب رد بشنوند حداقل دلشان را خالی می‏كنند و با خیالات و اوهام نمی‏گذرانند; ولی اگر یك دختری كسی را دوست داشته باشد غرورش تعصبات مذهبی‏اش و خیلی چیزهای دیگر به او اجازه نمی‏دهد حتی به كسی دیگر هم چیزی بگوید . او باید انتظار بكشد، دعا كند، آرزو كند، در خیالات خودش غوطه بخورد، هزار گناه خواسته و ناخواسته بكند، آخرش هم برای ازدواج كردن انتخاب بشود نه این كه انتخاب بكند (تازه اگر هم انتخاب بشود!) نمی‏دانم حرفم جواب دارد یا نه ولی دلم خیلی پر است‏خیلی . پدر و مادر خیلی خوبی هم دارم; ولی می‏دانم آن‏ها این حرف‏ها را نمی‏توانند حتی گوش كنند شاید حق دارند!
F.M.T /فیزیك تهران
سركار خانم ...
اولا از مكاتبه مجددتان بسیار خرسندیم حسن ظن‏تان را می‏ستاییم و امیدواریم بتوانیم پاسخی قانع كننده و مستدل به پرسش‏های شما ارائه كنیم . در پاسخ به پرسش شكوایه‏گونه شما نكاتی چند را به عرضتان می‏رسانیم .
1 . همان طور كه زیبا و پسندیده نیست دخترها بدون رعایت هر گونه حد و حدودی با پسران ارتباط كلامی و ... ایجاد كنند، همین طور بر پسرها نیز زیبنده نیست كه بدون رعایت اصول اخلاقی و شرعی با جنس مخالف ارتباط برقرار سازند . هر دو طرف باید از هر گونه ارتباط كلامی و غیر كلامی كه خارج از چهارچوب معین شده توسط عقل و شرع است، اجتناب كنند . قرآن همان طور كه به زنان می‏گوید به چهره نامحرمان خیره نگاه نكنید، به مردان نیز توصیه می‏كند هرگز به زنان نامحرم و جنس مخالف خیره نگاه نكنید; «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ... قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم .» (1)
2 . همچنین همان طور كه به زنان توصیه می‏كنند بامردان به طور پنهان و در خلوت به گفت و گو ننشینید و این عمل را مورد ، همین طور به مردان توصیه می‏كند با زنان و جنس مخالف در خلوت و پنهانی به گفت و گو ننشینید . (3) بنابراین، همانگونه كه برای یك زن زشت است دوست پسر داشته باشد و قرآن از آن نهی می‏كند، برای یك مرد نیز به همان اندازه زشت و ناپسند است كه برای خود دوست دختر انتخاب كند و در پنهان یا آشكار با او به گفت و گو بپردازد . پس در این موضوع تفاوتی بین زن و مرد نیست و هر دو جنس مذكر و مؤنث موظفند اصول اخلاقی و شرعی را رعایت كنند وحریم عفت و پاكدامنی را مورد توجه قرار دهند و به خود اجازه ندهند به بهانه‏های مختلف همچون آشنایی دختر و پسر با یكدیگر و ... گرفتار لغزش شوند و به مهلكه‏هایی فرو افتند كه بیرون آمدن از آن اگر نگوییم غیرممكن است، بسیار سخت و مشكل خواهد بود .
3 . حفظ حدود و ثغور و توجه به ارزش‏های اخلاقی و رعایت‏برخی آداب عرفی و خانوادگی كه زیر بنای عفت و عزت جوانان را تشكیل می‏دهد، هم برای پسران ضروری است هم برای دختران . لكن حفظ این امور و توجه به آن چه ذكر شد از ناحیه دختران ضروری‏تر و پسندیده‏تر است; زیرا لطافت روح دختران و غلبه داشتن عواطف و احساسات جنس مؤنث ایجاب می‏كند به موضوع حفظ حریم و عفاف خود بیش از جنس مذكر توجه كند; با پیش قدم نشدن در امر ازدواج و ایجاد ارتباط بادیگران مهر تاییدی بر گوهر بودن خود بزند و با نگهبانی از پاكدامنی، جذابیت‏خود را برای شریك زندگی آینده‏اش بیش‏تر فراهم آورد; زیرا مردان در انتخاب همسر به دنبال فردی می‏روند كه از نجابت و عفاف و سلامت فكری و عملی بیش‏تری برخوردار باشند و این ویژگی در مردان هم در تجربه به اثبات رسیده است و هم از نظر روان‏شناسی مورد تایید كارشناسان این رشته است . خود شما نیز می‏توانید در بین ملاك‏ها و معیارهایی كه مردان هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار می‏دهند، این موضوع و اهمیت آن را مشاهده كنید .
4 . دختران براساس ساختار روحی و روانی‏شان به انتخاب شدن گرایش دارند و این گرایش در وجودشان باعث می‏شود، اگر در انتخاب شریك زندگی خود اقدام به انتخاب و گزینش كنند و به فردی خاص پیشنهاد ابتدایی دهند، ولی با پاسخ سرد یا منفی طرف مقابل روبه‏رو شوند، چه بسا برایشان بسیار شكننده باشد و تمام غرور و لطافت زن بودنشان زیر پا گذاشته شود و احساس كنند كه قابلیت «محبوب واقع شدن‏» ندارند; در حالی كه این احساس از نیازهای واقعی هر انسانی و به خصوص هر جوانی و به طور اخص هر دختر جوانی است; زیرا همان طور كه دست تكوین و نظام آفرینش «محبت ورزیدن به دیگری‏» را در نهاد هر انسانی به ودیعه گذاشته، همین طور «مورد محبت دیگری واقع شدن‏» را نیز در درون هر فردی به عنوان یك نیاز واقعی قرار داده است . در مسیر رشد و كمال باید به هر دو طرف این نیاز پاسخ مثبت و صحیح داده شود و اگر به طور صحیح و مناسب تامین و ارضا نشود، در روند رشد شخصیت فرد خلل ایجاد می‏گردد .
در دوران جوانی و زمانی كه این نیاز از طریق جنس مخالف باید ارضا و تامین شود، به خاطر لطافت و حساسیت‏بیش‏تری كه در جنس مؤنث وجود دارد، تقاضا و پیشنهاد ازدواج از ناحیه مرد آغاز می‏شود تا احساس محبوب واقع شدن زن تجلی و تبلور بیش‏تری پیدا كند . طبیعی است این روش با ساختار وجودی زن تناسب بیش‏تری دارد و پاسخ منفی زن به مرد نمی‏تواند اثر نامطلوب و شكننده‏ای در روحیه مرد داشته باشد . همان طور كه شما این ویژگی را می‏توانید به عیان در مردان مشاهده كنید . حال آن كه اگر قضیه برعكس باشد، تاثیر عمیق منفی آن بسیار زیاد است و اگر با پاسخ منفی مرد مواجه شود، عزت و كرامت زن بودنش پایمال می‏گردد و ممكن است ضربه روحی محكمی بخورد كه چه بسا قابل جبران نباشد و یا حداقل تعادل روحی‏اش به هم می‏خورد . پس باید گفت: «انتخاب شدن‏» زن با ویژگی‏ها و خصوصیات تكوینی و روحی و روانی زن متناسب است .
5 . در پایان پیشنهادی را مطرح می‏كنیم تا جوانانی همچون شما بتوانند با عملی كردن آن هم از حالت انتظار بیرون آیند و هم با پاسخ منفی مردان مواجه نشوند و به تعادل روحی و عزت و كرامت انسانی‏شان لطمه وارد نشود . مشروط بر آن كه در اجرای این پیشنهاد دقت كافی صورت گیرد . از فرد واسطه مورد اعتماد، دلسوز و متاهلی كه رابطه دوستی و صمیمانه‏ای دارید، بخواهید شما را به فرد یا افراد صالح و شایسته كه درصدد ازدواج هستند، معرفی كند . آن فرد نیز بدون اطلاع از این امر به طور رسمی از شما و خانواده محترمتان خواستگاری كند و مقدمات ازدواج را فراهم آورد . تاكید می‏شود فرد واسطه باید دلسوز و سرنگه‏دار و حتما متاهل باشد تا موجبات برخی مشكلات و عوارض سوء دیگر فراهم نشود . با این روش چه بسا بتوانید به گونه‏ای در انتخاب شریك زندگی خود نقش ایفا كنید و از فضای گناه‏آلود و خطرات برخی محیطها زودتر نجات یابید .

پی‏نوشت:

1 . نور (24): 30و31 .
2 . مائده (5): 5 .
3 . نساء (4): 25 .